Met het aanbrengen van geleiderails en goede bermverharding kan het aantal ongevallen met zwaar letsel of dodelijke afloop omlaag. Zo zorgen we ervoor dat de nieuwe N65 verkeersveiliger wordt.
Veel bomen kunnen we sparen
Veel bomen die nu te dicht bij de weg staan, zijn geplant in een tijd dat er nog geen zicht was op de forse toename van het hedendaagse verkeer. Veel van de toen geplante bomen vormen nu gevaarlijke obstakels omdat ze te dicht langs de weg staan.
Er is gezocht naar een zo verkeersveilig mogelijke inrichting met behoud van zoveel mogelijk bomen. Op veel locaties lukt het daarom om de geleiderail te plaatsen zonder bomen te kappen.
Op andere plaatsen staan bomen echter zo dicht bij de rijksweg dat het plaatsen van geleiderails onmogelijk is. Die bomen moeten omwille van het verminderen van verkeersslachtoffers, helaas wijken. Het gaat om in totaal over circa 128 bomen.
Daar waar bomen noodgedwongen gekapt worden, zullen we in de bomenrijen langs de N65 op een goede afstand nieuwe bomen terug planten om de laanstructuur in stand te houden. Ook waar geen bomen gekapt hoeven worden, plaatsen we nieuwe bomen terug om de laanstructuur te versterken. Omdat de bomen op grondgebied van Tilburg en Vught liggen, zal met deze gemeenten overleg gevoerd worden over de herplant en het vergunningentraject.